تبلیغات
وبلاگicon
شهابستان - صفحه 5

هدایت به بالا

 صفحه : 1  2  3  4  5  6

"روزی علی علیه السلام از سوی پیامبر مأمور شد تا با سه نفر که برای کشتن ایشان هم پیمان شده بودند، پیکار کند. آن حضرت، یکی از آن سه نفر را کشت و دو نفر دیگر را اسیر کرد و خدمت پیامبر خدا آورد. پیامبر، اسلام را بر آن دو عرضه کرد و چون نپذیرفتند، فرمان اعدام آنان را به جرم توطئه گری صادر کرد. در این هنگام، جبرئیل بر رسول خدا (ص) نازل شد و عرض کرد: خدای متعال می فرماید: یکی از این دو نفر را که مردی خوش خلق و سخاوتمند است، عفو کن. آن گاه پیامبر از قتل او صرف نظر کرد. وقتی آن فرد دانست که به سبب داشتن این دو صفت نیکو، مورد عفو الهی قرار گرفته است، شهادتین را گفت و اسلام آورد. رسول خدا(ص) درباره وی فرمود: او از کسانی است که خوش خویی و سخاوتش، او را به سمت بهشت کشانید."

حدیث (1) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

عائِدُ المَریضِ یَخوضُ فِى الرَّحمَةِ؛

عیادت كننده از بیمار، در رحمت خدا غوطه ‏ور مى ‏شود.

نهج الفصاحه ص562 ، ح1927

حدیث (2) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم : 

عائدُ المَریضِ فی مَخْرَفَةِ الجنة حتى یَرْجِع‏

عیادت كننده از بیمار، در بستان بهشتی است تا زمانی که باز می گردد

 لسان العرب ج‏9، ص 64

حدیث (3) امام صادق علیه‏السلام :

مَن عادَ مَریضا شَیَّعَهُ سَبعونَ أَلفَ مَلَكٍ یَستَغفِرونَ لَهُ حَتّى یَرجِعَ إِلى مَنزِلِهِ؛

هر كس به عیادت بیمار برود، هفتاد هزار فرشته او را مشایعت مى ‏كنند و برایش آمرزش مى ‏طلبند تا آن گاه كه به منزل خود برگردد.

كافى(ط-الاسلامیه) ج3، ص120، ح2

حدیث (4) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

إِنَّ اللّه‏َ تعالى یَقولُ یَومَ القیامَةِ: یَابنَ آدَمَ مَرِضتُ فَلَم تَعُدنى! قالَ: یا رَبِّ كَیفَ أَعودُكَ وَأَنتَ رَبُّ العالَمینَ؟! قالَ: أَما عَلِمتَ أَنَّ عَبدى فُلانا مَرِضَ فَلَم تَعُدهُ؟! أَما عَلِمتَ أَنَّكَ لَو عُدتَهُ لَوَجَدتَنى عِندَهُ؟؛

خداى تعالی در روز قیامت مى‏ فرماید: اى پسر آدم! من بیمار شدم اما عیادتم نكردى؟ عرض مى‏ كند: پروردگارا چگونه تو را عیادت كنم حال آن‏كه تو پروردگار جهانیانى؟ مى‏ فرماید: مگر ندانستى كه فلان بنده ‏ام بیمار شد و عیادتش نكردى، مگر نمى‏ دانستى كه اگر به عیادتش روى، مرا نزد او مى ‏یابى؟

نهج الفصاحه ص311 ، ح775

حدیث (5) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

عُدْ مَنْ لَا یَعُودُكَ وَ أَهْدِ إِلَى مَنْ لَا یُهْدِی إِلَیْك‏

از كسى كه به عیادت تو نمى ‏آید عیادت كن و به كسى كه به تو هدیه نمى ‏دهد، هدیه بده.

 من لا یحضره الفقیه ج‏3، ص 300 ، ح4076 {شبیه این حدیث در نهج الفصاحه ص564 ، ح1935 }

حدیث (6) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

 للمسلم على المسلم خمس:

یسلّم علیه إذا لقیه و یجیبه إذا دعاه و یعوّده إذا مرض و یتبع جنازته إذا مات و یحبّ له ما یحبّ لنفسه.

 مسلمان بر مسلمان پنج حق دارد

وقتى ببیندش به او سلام كند و وقتى بخواندش بپذیرد و وقتى بیمار شد عیادتش كند و وقتى بمیرد جنازه ‏اش را تشییع كند و هر چه براى خویش بخواهد براى او بخواهد.

 نهج الفصاحة ص 634 ، ح‏2272

حدیث (7) امام صادق علیه ‏السلام :

مَولى لِجَعفَرِبنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام مَرِضَ بَعضُ مَوالیهِ فَخَرَجنا إِلَیهِ نَعودُهُ وَ نَحنُ عِدَّةٌ مِن مَوالى جَعفَرٍ فَاستَقبَلَنا جَعفَرٌ علیه‏ السلام فى بَعضِ الطَّریقِ فَقالَ لَنا أَینَ تُریدونَ؟ فَقُلنا: نُریدُ فُلانا نَعودُهُ فَقالَ لَنا: قِفوا، فَوَقَفنا، فَقالَ: مَعَ أَحَدِ كُم تُفّاحَةٌ أَو سَفَرجَلَةٌ أَو اُترُجَّةٌ أَو لُعقَهٌ مِن طیبٍ أَو قِطعَة ٌ‏مِنْ‏ عودِ بُخورٍ؟ فَقُلنا: ما مَعَنا شَىْ‏ءٌ مِن ْ‏هذا، فَقالَ: أَما تَعلَمونَ أَنَّ المَریضَ یَستَریح ُ‏إِلى كُلِّ ما اُدخِلَ بِهِ‏ عَلَیهِ؛

یكى از وابستگان امام صادق علیه‏ما السلام گوید: یك نفر از یاران حضرت بیمار شد و ما عده ‏اى از یاران امام براى عیادت او بیرون رفتیم. در راه با حضرت صادق علیه ‏السلام روبرو شدیم. از ما پرسیدند: كجا مى‏ روید؟ عرض كردیم به عیادت فلانى مى ‏رویم. فرمودند: بایستید. ما ایستادیم. حضرت فرمودند: آیا سیبى، بهى، تُرنجى، كمى عطر یا قطعه ‏اى عود با یكى از شما هست؟ عرض كردیم: از این چیزها با خود نداریم. حضرت فرمودند: مگر نمى‏ دانید كه بیمار از این كه چیزى برایش ببرند، آرامش مى‏ یابد.

كافى(ط-دار الحدیث) ج5، ص317

حدیث (8) انس :

كانَ رَسولُ اللّه صلى الله علیه و آله اِذا فَقَدَ الرَّجُلَ مِنْ اِخْوانِهِ ثَلاثَةَ اَیّامٍ سَأَلَ عَنْهُ، فَاِنْ كانَ غائِبا، دَعا لَهُ وَ اِنْ كانَ شاهِدا زارَهُ وَ اِنْ كانَ مَریضا عادَهُ؛ 

رسول اكرم صلى الله علیه و آله هرگاه یكى از اصحاب خود را سه روز نمى دیدند از حال او جویا مى شدند، آنگاه اگر در سفر بود، دعایش مى كردند و اگر در شهر بود به دیدارش و اگر مریض بود، به عیادتش مى رفتند.

مكارم الاخلاق ص 19

حدیث (9) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم : 

قال الله عز و جل مَن مَرضَ ثَلاثاً فَلَم یَشُکُ إلَی أحَدٍ مِن عوادِهِ أبدَلتُهُ لَحماً خَیراً مِن لَحمِهِ وَ دَماً خَیراً مِن دَمِه  

خداوند عز و جل فرمود هر که سه روز بیمار شود و به هیچ یک از عیادت کنندگانش شکایت نکند گوشت و خونی بهتر از آنچه دارد جایگزینش می کنم

كافی(ط-دار الاسامیه) ج3، ص 115 ، ح1

حدیث (1) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

عائِدُ المَریضِ یَخوضُ فِى الرَّحمَةِ؛

عیادت كننده از بیمار، در رحمت خدا غوطه ‏ور مى ‏شود.

نهج الفصاحه ص562 ، ح1927

حدیث (2) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

 عائدُ المَریضِ فی مَخْرَفَةِ الجنة حتى یَرْجِع‏

 عیادت كننده از بیمار، در بستان بهشتی است تا زمانی که باز می گردد

 لسان العرب ج‏9، ص 64

حدیث (3) امام صادق علیه‏السلام :

 مَن عادَ مَریضا شَیَّعَهُ سَبعونَ أَلفَ مَلَكٍ یَستَغفِرونَ لَهُ حَتّى یَرجِعَ إِلى مَنزِلِهِ؛

 هر كس به عیادت بیمار برود، هفتاد هزار فرشته او را مشایعت مى ‏كنند و برایش آمرزش مى ‏طلبند تا آن گاه كه به منزل خود برگردد.

كافى(ط-الاسلامیه) ج3، ص120، ح2

حدیث (4) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

 إِنَّ اللّه‏َ تعالى یَقولُ یَومَ القیامَةِ: یَابنَ آدَمَ مَرِضتُ فَلَم تَعُدنى! قالَ: یا رَبِّ كَیفَ أَعودُكَ وَأَنتَ رَبُّ العالَمینَ؟! قالَ: أَما عَلِمتَ أَنَّ عَبدى فُلانا مَرِضَ فَلَم تَعُدهُ؟! أَما عَلِمتَ أَنَّكَ لَو عُدتَهُ لَوَجَدتَنى عِندَهُ؟؛

 خداى تعالی در روز قیامت مى‏ فرماید: اى پسر آدم! من بیمار شدم اما عیادتم نكردى؟ عرض مى‏ كند: پروردگارا چگونه تو را عیادت كنم حال آن‏كه تو پروردگار جهانیانى؟ مى‏ فرماید: مگر ندانستى كه فلان بنده ‏ام بیمار شد و عیادتش نكردى، مگر نمى‏ دانستى كه اگر به عیادتش روى، مرا نزد او مى ‏یابى؟

نهج الفصاحه ص311 ، ح775

حدیث (5) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

  عُدْ مَنْ لَا یَعُودُكَ وَ أَهْدِ إِلَى مَنْ لَا یُهْدِی إِلَیْك‏

 از كسى كه به عیادت تو نمى ‏آید عیادت كن و به كسى كه به تو هدیه نمى ‏دهد، هدیه بده.

 من لا یحضره الفقیه ج‏3، ص 300 ، ح4076 {شبیه این حدیث در نهج الفصاحه ص564 ، ح1935 }

حدیث (6) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

  للمسلم على المسلم خمس:

یسلّم علیه إذا لقیه و یجیبه إذا دعاه و یعوّده إذا مرض و یتبع جنازته إذا مات و یحبّ له ما یحبّ لنفسه.

  مسلمان بر مسلمان پنج حق دارد

وقتى ببیندش به او سلام كند و وقتى بخواندش بپذیرد و وقتى بیمار شد عیادتش كند و وقتى بمیرد جنازه ‏اش را تشییع كند و هر چه براى خویش بخواهد براى او بخواهد.

 نهج الفصاحة ص 634 ، ح‏2272

حدیث (7) امام صادق علیه ‏السلام :

مَولى لِجَعفَرِبنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام مَرِضَ بَعضُ مَوالیهِ فَخَرَجنا إِلَیهِ نَعودُهُ وَ نَحنُ عِدَّةٌ مِن مَوالى جَعفَرٍ فَاستَقبَلَنا جَعفَرٌ علیه‏ السلام فى بَعضِ الطَّریقِ فَقالَ لَنا أَینَ تُریدونَ؟ فَقُلنا: نُریدُ فُلانا نَعودُهُ فَقالَ لَنا: قِفوا، فَوَقَفنا، فَقالَ: مَعَ أَحَدِ كُم تُفّاحَةٌ أَو سَفَرجَلَةٌ أَو اُترُجَّةٌ أَو لُعقَهٌ مِن طیبٍ أَو قِطعَة ٌ‏مِنْ‏ عودِ بُخورٍ؟ فَقُلنا: ما مَعَنا شَىْ‏ءٌ مِن ْ‏هذا، فَقالَ: أَما تَعلَمونَ أَنَّ المَریضَ یَستَریح ُ‏إِلى كُلِّ ما اُدخِلَ بِهِ‏ عَلَیهِ؛

یكى از وابستگان امام صادق علیه‏ما السلام گوید: یك نفر از یاران حضرت بیمار شد و ما عده ‏اى از یاران امام براى عیادت او بیرون رفتیم. در راه با حضرت صادق علیه ‏السلام روبرو شدیم. از ما پرسیدند: كجا مى‏ روید؟ عرض كردیم به عیادت فلانى مى ‏رویم. فرمودند: بایستید. ما ایستادیم. حضرت فرمودند: آیا سیبى، بهى، تُرنجى، كمى عطر یا قطعه ‏اى عود با یكى از شما هست؟ عرض كردیم: از این چیزها با خود نداریم. حضرت فرمودند: مگر نمى‏ دانید كه بیمار از این كه چیزى برایش ببرند، آرامش مى‏ یابد.

كافى(ط-دار الحدیث) ج5، ص317

حدیث (8) انس :

 كانَ رَسولُ اللّه صلى الله علیه و آله اِذا فَقَدَ الرَّجُلَ مِنْ اِخْوانِهِ ثَلاثَةَ اَیّامٍ سَأَلَ عَنْهُ، فَاِنْ كانَ غائِبا، دَعا لَهُ وَ اِنْ كانَ شاهِدا زارَهُ وَ اِنْ كانَ مَریضا عادَهُ؛

 رسول اكرم صلى الله علیه و آله هرگاه یكى از اصحاب خود را سه روز نمى دیدند از حال او جویا مى شدند، آنگاه اگر در سفر بود، دعایش مى كردند و اگر در شهر بود به دیدارش و اگر مریض بود، به عیادتش مى رفتند.

 مكارم الاخلاق ص 19

 حدیث (9) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

 قال الله عز و جل مَن مَرضَ ثَلاثاً فَلَم یَشُکُ إلَی أحَدٍ مِن عوادِهِ أبدَلتُهُ لَحماً خَیراً مِن لَحمِهِ وَ دَماً خَیراً مِن دَمِه

 خداوند عز و جل فرمود هر که سه روز بیمار شود و به هیچ یک از عیادت کنندگانش شکایت نکند گوشت و خونی بهتر از آنچه دارد جایگزینش می کنم

 كافی(ط-دار الاسامیه) ج3، ص 115 ، ح1

 حلال

احادیث این بخش با توجه به منابع ذکر شده در نرم افزار "جامع الاحادیث نور" بازبینی و به روز شده اند

حدیث (1) قال الله تعالی:

یا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَیَّبتَ مَطعَمَكَ وَ مَشرَبَكَ فَأَنتَ فى حِفظى وَ كَنَفى؛

در حدیث قدسى آمده است كه خداوند مى ‏فرماید: اى احمد همانا عبادت ده جزء است كه نه جزء آن طلب ‏روزى حلال است، پس چون خوراكى و نوشیدنى خود را پاك كردى در پناه و حمایت من هستى.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج 74 ، ص 27

حدیث (2) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

 طَلَبُ الْحَلَالِ فَرِیضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ.

 كسب درآمد حلال، بر هر مسلمانى واجب است.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص 9 ، ح 35

حدیث (3) امام على علیه السلام :

 إِنَّ العَبدَ لَیَحرُمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَركِ الصَّبرِ، و َلا یُزادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ؛

 بنده به سبب بى‏ صبرى، خودش را از روزى حلال محروم مى ‏كند و بیشتر از روزى مقدّر هم نصیبش نمى‏ شود.

شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج3، ص160

حدیث (4) امام صادق علیه السلام :

 اَلفَضلُ بنُ أَبى قُرَّةَ: دَخَلنا عَلى أَبى عَبدِاللّه‏ِ (علیه السلام) و َهُوَ یَعمَلُ فى حائِطٍ لَهُ فَقُلنا: جَعَلَنَا اللّه‏ُ فِداكَ: دَعنا نَعمَل لَكَ أَو تَعمَلهُ الغِلمانُ، قالَ: لا دَعونى فَإِنّى أَشتَهى أَن یَرانِىَ اللّه‏ُ عَزَّ و َجَلَّ أَعمَلُ بِیَدى وَأَطلُبُ الحَلالَ فى أَذى نَفسى؛

 فضل بن ابى قرّه: خدمت امام صادق علیه السلام كه در باغش مشغول كار بود رسیدم و عرض كردم: خدا ما را فداى شما كند، اجازه بدهید ما برایتان كار كنیم یا غلامان این كار را انجام دهند. حضرت فرمودند: نه، مرا به حال خود بگذارید، زیرا دوست دارم خداوند عز و جل مرا در حال كار كردن و زحمت كشیدن براى كسب روزى حلال ببیند.

من لا یحضره الفقیه ج3، ص163، ح3595

حدیث (5) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

 حَقُّ الوَلَدِ عَلى والِدِهِ... أَن لا یَرزُقَهُ إِلاّ طَیِّبا؛

 حق فرزند بر پدرش این است كه... جز از راه حلال، روزى او را تامین نكند.

نهج الفصاحه ص 447 ، ح 1394

حدیث (6) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :

  مَنْ أَكَلَ مِنَ الْحَلَالِ الْقُوتَ صَفَا قَلْبُهُ وَ رَقَّ وَ دَمَعَتْ عَیْنَاهُ وَ لَمْ یَكُنْ لِدَعْوَتِهِ حِجَابٌ

  هر كس از قوت حلال بخورد،قلبش رقت و صفا می یابد ، چشمانش پر اشك مى شود و براى (استجابت) دعایش مانعى نمى ‏باشد.

مجمع البحرین ج 5 ، ص 353

حدیث (7) امام صادق علیه السلام :

اَلغُلامُ... یَتَعَلَّمُ الحَلالَ و َالحَرامَ سَبعَ سِنینَ؛

 فرزند... را در هفت سال سوم (از چهارده سالگى به بعد) حلال و حرام یاد دهید.

 كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 47، ح 3

حدیث (8) امام باقر علیه السلام :

 و َاللّه‏ِ لَحَدیثٌ تُصیبُهُ مِن صادِقٍ فى حَلالٍ و َحَرامٍ خَیرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُبَ؛

 به خدا قسم اگر از شخصى راستگو حدیثى درباره حلال و حرام بشنوى، از آنچه كه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى‏ كند براى تو بهتر است.

کافی(ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157

حدیث (9) امام صادق علیه السلام :

 لا خَیرَ فى مَن لا یُحِبَّ جَمعَ المالِ مِن حَلالٍ فَیَكُفَّ بِهِ وَجهَهُ و َیَقضىَ بِهِ دَینَهُ؛

 خیرى در آن كس نیست كه دوست ندارد از راه حلال مالى بدست آورد كه آبرویش را حفظ و قرضش را با آن ادا نماید.

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص7، ح30

حدیث (10) امام على علیه السلام :

 مَن یَكتَسِب مالاً مِن غَیرِ حِلِّهِ یَصرِفهُ فى غَیرِ حَقِّهِ؛

 هر كس مالى را از راه غیر حلال بدست آوَرَد، آن را در راه غیر حق مصرف خواهد نمود.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 355 ، ح 8109


 صفحه : 1  2  3  4  5  6